БрГТУ
КАФЕДРАИНОСТАННЫХ ЯЗЫКОВ ЭКОНОМИЧЕСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ
Контрольноезадание №2
Задание:
1. Прочтите Текст 1и письменно выполните послетекстовые задания №№ 1-5.
2. Прочтите Текст 2и устно выполните задание №6.
1. Перепишитепредложения, выбрав наиболее подходящее по смыслу слово из числа тех, что даныв скобках. Переведите предложения на русский язык.
1) Money isanything „what you buy things with“.
Деньги – это что-то, «зачто вы покупаете вещи».
2) Withoutcompromise, it is difficult to reach agreements.
Без компромисса сложнодостигать согласия.
3) All sortsof ads are market mechanisms typically used to provide information about theproducts offered for sale.
Все виды рекламы являютсярыночными механизмами, которые обычно применяются для предоставления информациио продуктах, предлагаемых для продажи.
2. Перепишитепредложения, исправив допущенные в них смысловые ошибки. Переведите предложенияна русский язык.
1) Themarket is any virtual or physical place where trade is conducted.
Рынок – это любоевиртуальное или физическое место, где ведется торговля.
2) Anymarket transaction is a product of compromise.
Любая рыночная сделка –это результат компромисса.
3) Bartersystems are less common than systems that use currency.
Бартерные системы менеераспространены, чем системы, которые применяют средства денежного обращения.
3. Перепишитепредложения, заполнив пропуски подходящими по смыслу словами в соответствии ссодержанием текста контрольной работы. Переведите предложения на русский язык.
1) A priceis the amount of money paid for one unit of a good.
Цена – это сумма денег,которую платят за одну единицу товара.
2) In marketeconomies both govenment and the private sector play very important roles.
В государствах с рыночнойэкономикой и государство и частный сектор играют очень важную роль.
3) Thedirect exchange of goods without the use of money is called barter.
Прямой обмен товарами безприменения денег называется бартером.
4) Bothbuyers and sellers expect to become profit as a result of the exchagne.
Как продавцы, так ипокупатели рассчитывают получить прибыль в результате обмена.
5) The worldof commercial activity where goods and services are bought and sold сalled a market.
Область коммерческойдеятельности, в которой товары и услуги продаются и покупаются, называетсярынком.
6) Peoplewho pay for goods and services are called buyers.
Люди, которые платят затовары и услуги, называются покупатели.
4. Ответьтеписьменно на английском языке на следующие вопросы по содержанию текстаконтрольной работы:
A.
1) Who orwhat is the market?
A market is anyarena, physical or virtual, in which buyers and sellers make transactions.
2) What arethe main market participants?
The main marketparticipants are sellers and buyers.
3) How dothe main market participants behave in the market?
A buyer gives upmoney and received a good, while a seller gives up a good and receive money.
4) Why dobuyers and sellers make exchanges?
Both sides tendto benefit by an exchange.
5) Do barterexchanges differ from money exchanges?
Barter is theexchange of goods and services performed directly, without using money.
B.
1) What is money?
Money is anything„what you buy things with.“
2) What role doesthe money play in market exchanges?
Money is a mediumof exchange, in terms of which the value of all goods and services isexpressed. Money allows for complex exchanges to take place more easily than usingbarter.
3) What is price?
The amount ofmoney for which a/one unit of goods or services is exchanged is called price.
4) How is theprice established in the market?
The price is theresult of compromise between expectaions of a buyer and a seller.
5) What is profitand how is it related to price?
The differencebetween the price at which you sell a good and the price at which you bought itin a trade transaction is normally referred to as profit.
C.
1) How would youdefine „free market“?
A completely freemarket is an idealized form of a market economy where buyers and sellers areallowed to transact freely without any state intervention in the form of taxes,subsidies or regulation.
2) Is acompletely free-market economy an or a reality?
A completely freemarket economy is an idealized abstraction.
3) What is themain difference between a capitalist economy and a socialist economy?
A socialisteconomy is supervised by government, a capitalist economy has a strong privatesector.
5. Перепишитеотрывок Текста №1 (6-8 строк) и переведите его письменно на русский язык.
Definition: whatexactly is the market? There is no universally accepted definition of the termmarket in economics. The term originally referred to a special place(typically, the main square of the largest village in the vicinity) whereproducts were bought and sold once a week.
In modern times,a market is any arena, physical or virtual, in which buyers and sellers maketransactions. Besides, most markets comprise groups of people who act asintermadiaries between the first seller of a commodity and the final buyer.
Определение: что такоерынок? В экономике не существует общепринятого определения термина «рынок».Первоначально этот термин обозначал специальное место (обычно, главную площадьв самой большой деревне в округе), в котором продавали и покупали продукты разв неделю.
В настоящее время рынок –это физическая или виртуальная область, в которой покупатели и продавцы осуществляютсделки. Кроме того большинство рынков включают в себя группы людей, которыевыступают посредниками между производителем и конечным покупателем.
6. Самостоятельнопрочтите со словарем Текст 2, стараясь понять его основное содержание.Составьте план содержания текста (письменно, на русском или английском языке).
План
1) Determinationof the price for goods and services
2) Traditionalmarket
3) Types ofmarkets
4) Stockmarkets
5) Blackmarkets
6) Undergroundmarkets
7) Politicalmarket
Список используемойлитературы
1. Эпштейн Г.А.,Казанская Н.М. Глагол.- Санкт-Петербург, «Каро», 2001.- 544с.
2. Компьютерныйангло-русский словарь общей лексики. The Universal English-Russian Dictionary. 5-е изд., исправленное и дополненное.100 тыс. статей. © ABBYY Software, 2003.
3. Бонк Н.А., КотийГ.А., Лукьянова Н.А. Учебник английского языка.
2 том – М., «Деконт» — «Гис». 1999. – 640с.
4. Raymond Murphy, English Grammar In Use. – Cambridge University Press,1999. – 350c.