Атомная Энергетика Украины. Основные проблемы и перспективы развития

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ УКРАИНЫВосточноукраинский Государственный УниверситетСеверодонецкий ТехнологическийИнститут
 Сухина Константин Николаевич

шифр:99153Х
специальность:7.050107 – экономика предприятия
группа:ЭП-99аз
курс:1
дисциплина: «Распределениепроизводственных сил»
тема:«Атомная энергетика основные проблемы и перспективы развития»
преподаватель: ФедорченкоЕ.А.

г.Северодонецк 2000г.
План.
I.         Энергетика сегодня.
1.   Энергетика сегодня.
2.   Структура отрасли
2.1 Положение о министерствеэнергетики Украины.
2.2 Положение о Государственномдепартаменте ядерной энергетики Украины.
3.   Особенности приватизации вэнергетической отрасли.
II.        Атомная энергетика и промышленность Украины.
1.   Атомная энергетика Украины.
2.   Запорожская АЭС.
3.   Атомная энергетика (состояние,проблемы и перспективы развития).
3.1 Производство электроэнергии.
3.2 Безопасность и экология.
3.3 Экономика атомной энергетики.
3.4 Чернобыльская проблема.
3.5 Основные задачи научногообеспечения развития атомной энергетики.
3.6 Стратегические задачи иперспективы развития.
4.   Атомная промышленность Украины(состояние, проблемы и перспективы развития)
4.1 Восточный ГОК.
4.2 ГНПП «Цирконий».
4.3 ГП «Смолы».
4.4 ГП «Приднепровский завод цветныхметаллов»
4.5 ДП «Приднепровскийгидрометаллургический завод»
4.6 Украинскийнаучно-исследовательский и пректно-изыскательский институт промышленнойтехнологии.
4.7 Программа развития атомнойпромышленности.
5.   Физическая защита имедико-санитарное обеспечение предприятий атомной энергетики и промышленности.
6.   Капитальное строительствообъектов атомной энергетики и промышленности.
III.      Краткие выводы.
Енергетика сьогоднi
Електроенергетичний комплекс України — це основафункцiонування i розвитку нацiональної економiки, забезпечення цивiлiзованихумов життя населення, тому його технiчний, технологiчний та iнтелектуальнийпотенцiал знаходиться на високому рiвнi.
До складу енергетичної галузi України входять 5атомних електричних станцiй (АЕС) встановленою потужнiстю 12.818 млн. КВт, 8гiдроелектростанцiй (ГЕС) встановленою потужнiстю 4.7 млн. КВт, тепловiелектростанцiї (ТЕС), встановленою потужнiстю 36.5 млн. КВт, а такожсистемоутворююча та розподiльча мережi довжиною понад 1 млн. км.
В структурi виробництва електроенергiї АЕС складає45.4%, ТЕС 40.9%, ГЕС 10.7%, 3% електроенергiї вироблено iншими малимистанцiями. В порiвняннi iз аналогiчним перiодом 1998 року збiльшилосявиробництво електроенергiї на АЕС — на 0.5% та на ГЕС — 12.7%.
Ситуацiя в електроенергетицi складна, насамперед,через неплатежi за використану електричну i теплову енергiю. Заборгованiстьспоживачiв складає близько 7 млрд. грн. (сiм мiсяцiв роботи енергокомплексу).
Завдяки заходам, що булиприйнятi Урядом, а особливо з прийняттям Постанови Кабiнету Мiнiстрiв України№949 вiд 3 червня 1999 року «Про пiдготовку галузей нацiональної економiкидо сталого функцiонування в осiнньо-зимовий перiод 1999/2000 року»ситуацiя останнiм часом покращується. За червень та липень реалiзацiя енергiї значнопiдвищилася i склала вiдповiдно 149.2% та 113.5%, у тому числi банкiвськимикоштами 19.4% та 22.4%. Вживаються жорсткi заходи щодо обмеження та вiдключенняспоживачiв-боржникiв за енергiю. Також покращується ситуацiя з вiдвантаженнямпалива на електростанцiї Мiненерго. За першу половину серпня вдалося збiльшитизапас вугiлля на 503 тис.т.
Дiяльнiсть галузi знаходиться пiд постiйним наглядом збоку Президента України та Кабiнету Мiнiстрiв, особливо з питання структурноїперебудови в електроенергетичному комплексi. Указ Президента України вiд 2серпня 1999 року № 944 «Про деякi питання приватизацiї об`єктiвелектроенергетичного комплексу» сприяє створенню умов для залученнястратегiчних iнвестицiй у галузь, що дасть змогу провести реконструкцiю та модернiзацiюфiзично зношеного та морально застарiлого обладнання енергооб`єктiв.Структура галузi
 Указом Президента України вiд15.12.99 № 1573/99 «Про змiни у структурi центральних органiв виконавчоївлади» постановлено утворити Мiнiстерство палива та енергетики України — на базi Мiнiстерства вугiльної промисловостi України, Мiнiстерства енергетикиУкраїни, Державного департаменту з питань електроенергетики України, Державногодепартаменту нафтової, газової та нафтопереробної промисловостi України таДержавного департаменту з питань ядерної енергетики України, що лiквiдуються.
Таким чином, наступнi полoження — вжеiсторiя, але функцii описанi далi виконуютьсяМiнiстерством палива таенергетики:
ЗАТВЕРДЖЕНО 
Указом Президента України 
вiд 25 листопада 1999 року N 1497/99 
Положення
про Мiнiстерство енергетики України
1. Мiнiстерство енергетики України(Мiненерго України) є центральним органом виконавчої влади, який забезпечуєпроведення державної полiтики в електроенергетичному, ядерно-промисловому танафтогазовому комплексах (далi — паливно-енергетичний комплекс), сприяє їхструктурнiй перебудовi та здiйснює в межах своїх повноважень координацiю їхдiяльностi.
Через Мiненерго України КабiнетМiнiстрiв України спрямовує i координує дiяльнiсть Державного комiтету Україниз енергозбереження, Державного департаменту з питань електроенергетики України,Державного департаменту з питань ядерної енергетики України та Державногодепартаменту нафтової, газової та нафтопереробної промисловостi України.
2. Мiненерго України у своїй дiяльностiкерується Конституцiєю України, законами України, актами Президента України,Кабiнету Мiнiстрiв України, а також цим Положенням. У межах своїх повноваженьМiненерго України органiзовує виконання актiв законодавства, здiйснює контроль заїх реалiзацiєю.
Мiненерго України узагальнює практикузастосування законодавства з питань, що належать до його компетенцiї, розробляєпропозицiї про вдосконалення законодавства i в установленому порядку вносить їхна розгляд Президентовi України, Кабiнету Мiнiстрiв України.
3. Основними завданнями Мiненерго Україниє:
державне управлiння паливно-енергетичнимкомплексом;
участь у формуваннi та забезпеченняпроведення державної полiтики в паливно-енергетичному комплексi;
участь у формуваннi та забезпеченняпроведення єдиної полiтики у сферi мiжнародних зв’язкiв;
розроблення пропозицiй про вдосконаленняекономiчних важелiв розвитку паливно-енергетичного комплексу, сприянняздiйсненню економiчних реформ, формування та вдосконалення ринкупаливно-енергетичних ресурсiв.
4. Мiненерго України вiдповiдно допокладених на нього завдань:
1) прогнозує розвиток виробничої,науково-технiчної, трудової, соцiальної, фiнансової та iнших сфер дiяльностi впаливно-енергетичному комплексi;
2) розробляє концепцiю розвитку паливно-енергетичногокомплексу, цiльовi програми перспективного розвитку науки, технiки iтехнологiї;
3) визначає державне пiдприємство дляздiйснення централiзованого диспетчерського (оперативно-технологiчного)управлiння об’єднаною енергетичною системою України;
4) бере участь у розробленнi проектiвДержавної програми економiчного i соцiального розвитку України, Державногобюджету України;
5) вживає заходiв, спрямованих навдосконалення зовнiшньоекономiчної дiяльностi;
6) в межах своєї компетенцiї бере участь упiдготовцi мiжнародних договорiв України, укладає мiжнароднi договоримiжвiдомчого характеру;
7) бере участь у формуваннi та реалiзацiїантимонопольної полiтики як у цiлому, так i за вiдповiдними напрямами(демонополiзацiя економiки, розвиток конкуренцiї, антимонопольне регулювання,застосування антимонопольного законодавства);
8) забезпечує виконання завданьмобiлiзацiйної пiдготовки та мобiлiзацiйної готовностi держави у межахповноважень, визначених законодавством;
9) здiйснює у межах своєї компетенцiїфункцiї державного енергетичного нагляду за режимами споживання електричної татеплової енергiї, а також за додержанням вимог технiчної експлуатацiїелектричних станцiй i мереж, енергетичного обладнання об’єктiвелектроенергетики, пiдключених до об’єднаної енергетичної системи України;
10) забезпечує проведення державноїполiтики у сферi енергозбереження, бере участь у розробленнi програм зенергозбереження та здiйснює контроль за їх виконанням;
11) забезпечує проведення державноїполiтики з питань органiзацiї працi, заробiтної плати та соцiального захиступрацiвникiв паливно-енергетичного комплексу;
12) забезпечує у межах своєї компетенцiїпроведення державної полiтики у сферi охорони працi, пожежної безпеки й охоронидовкiлля, здiйснює методичне керiвництво та контроль за дiяльнiстю пiдприємствпаливно-енергетичного комплексу з цих питань;
13) забезпечує проведення державноїполiтики у сферi зайнятостi населення, вживає заходiв щодо забезпеченняпаливно-енергетичного комплексу висококвалiфiкованими працiвниками;
14) здiйснює вiдповiдно до законодавстваУкраїни функцiї з управлiння об’єктами державної власностi, що належать досфери його управлiння;
15) забезпечує у межах своєї компетенцiїпроведення державної полiтики стосовно державної таємницi, здiйснює контроль заїї збереженням у центральному апаратi Мiнiстерства та на пiдприємствах, щоналежать до сфери його управлiння;
16) формує i координує проведення державноїнауково-технiчної та iнвестицiйної полiтики в паливно-енергетичному комплексiвиходячи з прiоритетних напрямiв структурної перебудови економiки, можевиступати замовником науково-технiчних дослiджень;
17) органiзовує науково-технiчну,iнформацiйну дiяльнiсть, пропаганду досягнень i передового досвiду, видавничудiяльнiсть, сприяє створенню i впровадженню сучасних iнформацiйних технологiйта комп’ютерних мереж у паливно-енергетичному комплексi;
18) здiйснює в установленому порядкуконтроль за дiяльнiстю вiдповiдних структурних пiдроздiлiв мiсцевих державнихадмiнiстрацiй;
19) здiйснює iншi функцiї, пов’язанi звиконанням покладених на нього завдань.
5. Мiненерго України має право:
представляти Кабiнет Мiнiстрiв України зайого дорученням у мiжнародних органiзацiях та пiд час укладення мiжнароднихдоговорiв України;
одержувати в установленому законодавствомпорядку вiд центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади, Ради мiнiстрiвАвтономної Республiки Крим, органiв мiсцевого самоврядування iнформацiю,документи, матерiали, статистичнi данi, необхiднi для виконання покладених нанього завдань;
скликати в установленому порядку наради зпитань, що належать до його компетенцiї.
6. Мiненерго України пiд час виконанняпокладених на нього завдань взаємодiє з iншими центральними i мiсцевимиорганами виконавчої влади, Радою мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, органамимiсцевого самоврядування, а також з вiдповiдними органами iнших держав.
7. Мiненерго України в межах своїхповноважень, на основi та на виконання актiв законодавства видає накази,органiзовує i контролює їх виконання.
Мiненерго України в разi потреби видаєразом з iншими центральними та мiсцевими органами виконавчої влади та органамимiсцевого самоврядування спiльнi акти.
Нормативно-правовi акти Мiненерго Українипiдлягають реєстрацiї у встановленому законодавством порядку.
Рiшення Мiненерго України, прийнятi в межахйого повноважень, є обов’язковими для виконання центральними та мiсцевимиорганами виконавчої влади, органами мiсцевого самоврядування, пiдприємствами,установами i органiзацiями всiх форм власностi та громадянами.
8. Мiненерго України очолює Мiнiстр, якогопризначає на посаду та звiльняє з посади Президент України в установленомузаконодавством порядку.
Мiнiстр має заступникiв, якi призначаютьсяна посаду та звiльняються з посади вiдповiдно до законодавства. Мiнiстррозподiляє обов’язки мiж своїми заступниками, визначає ступiнь їхвiдповiдальностi та ступiнь вiдповiдальностi керiвникiв структурних пiдроздiлiвМiнiстерства.
Мiнiстр енергетики України здiйснюєкерiвництво дорученими йому сферами дiяльностi та несе персональнувiдповiдальнiсть перед Президентом України та Кабiнетом Мiнiстрiв України застан справ у цих сферах.
9. Для погодженого вирiшення найважливiшихпитань, що належать до компетенцiї Мiненерго України, обговорення напрямiв йогодiяльностi i розвитку вiдповiдних галузей у Мiнiстерствi утворюється колегiя ускладi Мiнiстра (голова колегiї), заступникiв Мiнiстра та ГоловиДержкоменергозбереження України за посадою, а також iнших керiвних працiвникiвМiненерго України та пiдпорядкованих йому державних департаментiв.
До складу колегiї можуть входити керiвникиiнших центральних органiв виконавчої влади, пiдприємств, установ таорганiзацiй.
Членiв колегiї затверджує та увiльняє вiдвиконання обов’язкiв Кабiнет Мiнiстрiв України.
Рiшення колегiї проводяться в життянаказами Мiнiстерства.
10. Для розгляду наукових рекомендацiй тапропозицiй щодо головних напрямiв розвитку науки i технiки, обговореннянайважливiших програм та iнших питань у Мiненерго України можуть утворюватисянауково-технiчнi ради.
Склад науково-технiчних рад i положення проних затверджує Мiнiстр.
У Мiненерго України можуть утворюватисяiншi дорадчi та консультативнi органи. Склад цих органiв i положення про нихзатверджує Мiнiстр.
11. Граничну чисельнiсть працiвникiвцентрального апарату Мiненерго України затверджує Кабiнет Мiнiстрiв України.
Структуру центрального апарату МiненергоУкраїни затверджує Перший вiце-прем’єр-мiнiстр України.
Штатний розпис та кошторис доходiв iвидаткiв центрального апарату Мiнiстерства затверджуються в установленомупорядку.
Положення про структурнi пiдроздiлицентрального апарату Мiненерго України затверджує Мiнiстр.
12. Мiненерго України є юридичною особою,має самостiйний баланс, рахунки в установах банкiв, печатку iз зображенням ДержавногоГерба України та своїм найменуванням.
Глава Адмiнiстрацiї
Президента України                                                             В.ЛИТВИН
 
ЗАТВЕРДЖЕНО 
Указом Президента України 
вiд 25 листопада 1999 року N 1500/99 
Положення
про Державний департамент з питань ядерноїенергетики України
1. Державний департамент з питань ядерноїенергетики України (Держатом України) є центральним органом виконавчої влади,який пiдпорядкований Мiнiстерству енергетики України.
Дiяльнiсть Держатому Україниспрямовується i координується Кабiнетом Мiнiстрiв України через Мiнiстерствоенергетики України.
Держатом України забезпечує проведеннядержавної полiтики у сферi використання ядерної енергiї та поводження зрадiоактивними вiдходами до передачi їх на захоронення (тобто у сферiядерно-промислового комплексу).
2. Держатом України у своїй дiяльностiкерується Конституцiєю та законами України, актами Президента України, КабiнетуМiнiстрiв України, цим Положенням, а також наказами Мiнiстерства енергетикиУкраїни. У межах своїх повноважень Держатом України органiзовує виконання актiвзаконодавства, здiйснює контроль за їх реалiзацiєю.
Держатом України узагальнює практикузастосування законодавства з питань, що належать до його компетенцiї, розробляєпропозицiї про вдосконалення законодавства i вносить їх у встановленому порядкуна розгляд Президентовi України, Кабiнету Мiнiстрiв України за погодженням зМiнiстерством енергетики України.
3. Основними завданнями Держатому Україниє:
державне управлiння у сферi використанняядерної енергiї та поводження з радiоактивними вiдходами до передачi їх назахоронення;
участь у формуваннi та забезпеченняпроведення державної полiтики у сферi ядерно-промислового комплексу;
створення ядерно-паливного циклу України;
сприяння розвитку ринку електричноїенергiї.
4. Держатом України вiдповiдно допокладених на нього завдань:
1) прогнозує розвиток виробничої,науково-технiчної, трудової, соцiальної, фiнансової та iнших сфер дiяльностi уядерно-промисловому комплексi;
2) розробляє концепцiю розвиткуядерно-промислового комплексу, цiльовi програми перспективного розвитку науки iтехнiки в цiй сферi, бере участь у прогнозуваннi виробництва електричної iтеплової енергiї;
3) планує, розробляє i впроваджує в межахсвоєї компетенцiї державнi програми з використання ядерної енергiї, пiдвищенняядерної та радiацiйної безпеки;
4) розробляє комплекс заходiв, спрямованихна поглиблення економiчної реформи, готує пропозицiї про вдосконаленнямеханiзму регулювання розвитку ядерно-промислового комплексу, його структурноїперебудови, соцiального захисту працiвникiв, охорони працi, пожежної таекологiчної безпеки;
5) розробляє та органiзовує виконаннякомплексної програми створення ядерно-промислового циклу, а також програмповодження з вiдпрацьованим ядерним паливом, тимчасового i довгостроковогозберiгання радiоактивних вiдходiв, зняття з експлуатацiї реакторних установокта iнших об’єктiв ядерно-промислового комплексу;
6) здiйснює в межах своєї компетенцiїкоординацiю дiяльностi, пов’язаної iз забезпеченням виведення з експлуатацiїоб’єктiв ядерно-промислового комплексу;
7) органiзовує безпечне поводження зрадiоактивними вiдходами на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, щоналежать до сфери його управлiння, до передачi цих вiдходiв на захоронення;
8) органiзовує функцiонування державноїсистеми облiку радiоактивних вiдходiв на пiдприємствах, установах таорганiзацiях, що належать до сфери його управлiння, а також сховищ такихвiдходiв;
9) координує дiяльнiсть iз пiдвищення рiвнябезпеки об’єктiв ядерно-промислового комплексу, а також створення системизаходiв щодо лiквiдацiї аварiй на ядерних установках, об’єктах, призначених дляповодження з радiоактивними вiдходами, джерелах iонiзуючого випромiнювання таiнших об’єктах ядерно-промислового комплексу;
10) вживає заходiв, спрямованих надодержання в ядерно-промисловому комплексi вимог законодавства про охоронудовкiлля;
11) бере участь у формуваннi та проведеннiiнвестицiйної полiтики в ядерно-промисловому комплексi виходячи з прiоритетнихнапрямiв структурної перебудови економiки;
12) координує i забезпечує проведеннядержавної полiтики щодо фiзичного захисту ядерних установок, ядернихматерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання напiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери йогоуправлiння, здiйснює методичне керiвництво i контроль за їх дiяльнiстю iззазначених питань;
13) розробляє та затверджує в установленомупорядку галузевi стандарти, фiнансово-економiчнi та iншi нормативи;
14) бере участь у формуваннi та реалiзацiїантимонопольної полiтики як у цiлому, так i за вiдповiдними напрямами(демонополiзацiя економiки, розвиток конкуренцiї, антимонопольне регулювання,застосування антимонопольного законодавства);
15) вживає заходiв, спрямованих навдосконалення зовнiшньоекономiчної дiяльностi, захист iнтересiв пiдприємствгалузi на зовнiшньому ринку, формує основнi напрями спiвробiтництва ззарубiжними країнами у сферi ядерно-промислового комплексу;
16) у межах своєї компетенцiї представляє iзахищає iнтереси України щодо розв’язання проблем мирного використання атомноїенергiї в Мiжнародному агентствi з атомної енергiї (МАГАТЕ), в iншихмiжнародних органiзацiях та їх органах;
17) у межах своїх повноважень бере участь упiдготовцi мiжнародних договорiв України, укладає в установленому порядкумiжнароднi договори мiжвiдомчого характеру, готує пропозицiї щодо укладення,денонсацiї мiжнародних договорiв України;
18) забезпечує виконання завданьмобiлiзацiйної пiдготовки та мобiлiзацiйної готовностi держави у межах повноважень,визначених законодавством;
19) вносить у встановленому порядкупропозицiї про вдосконалення законодавства з питань оподаткування, визначенняособливостей приватизацiї, демонополiзацiї та кредитування пiдприємств, установта органiзацiй ядерно-промислового комплексу;
20) забезпечує в межах своєї компетенцiїпроведення державної полiтики з питань органiзацiї працi, заробiтної плати тасоцiального захисту працiвникiв ядерно-промислового комплексу;
21) забезпечує у межах своєї компетенцiїпроведення державної полiтики у сферi охорони працi, ядерної, радiацiйної тапожежної безпеки, здiйснює методичне керiвництво та контроль за дiяльнiстюпiдприємств, установ та органiзацiй ядерно-промислового комплексу з цих питань;
22) бере участь у проведеннi державноїполiтики у сферi зайнятостi населення, вживає заходiв щодо забезпеченняядерно-промислового комплексу висококвалiфiкованими працiвниками;
23) здiйснює вiдповiдно до законодавстваУкраїни функцiї з управлiння об’єктами державної власностi, що належать досфери його управлiння;
24) забезпечує у межах своєї компетенцiїпроведення державної полiтики з питань державної таємницi, здiйснює контроль заїї збереженням у центральному апаратi, на пiдприємствах, в установах таорганiзацiях, що належать до сфери його управлiння;
25) органiзовує та проводить державнуекспертизу з питань, вiднесених до його компетенцiї;
26) органiзовує роботу з оперативногоусунення наслiдкiв надзвичайних ситуацiй на об’єктах ядерно-промисловогокомплексу;
27) координує виконання робiт, пов’язаних зперетворенням об’єкта «Укриття» в екологiчно безпечну систему;
28) виступає замовником проектних робiт,координує замовлення обладнання та послуг на всiх етапах життєвого циклуоб’єктiв ядерно-промислового комплексу та забезпечення їх реконструкцiї тамодернiзацiї;
29) може виступати державним замовникомнауково-технiчних дослiджень;
30) забезпечує проведення державноїполiтики з питань охорони здоров’я працiвникiв, здiйснюєорганiзацiйно-методичне керiвництво дiяльнiстю медико-санiтарних закладiвядерно-промислового комплексу та контроль за виконанням покладених на нихфункцiй;
31) самостiйно або за участю iншихроботодавцiв проводить переговори i укладає галузевi угоди з представникаминайманих працiвникiв;
32) органiзовує науково-технiчну,iнформацiйну дiяльнiсть, пропаганду досягнень i передового досвiду, видавничудiяльнiсть, сприяє створенню i впровадженню сучасних iнформацiйних технологiйта комп’ютерних мереж в ядерно-промисловому комплексi;
33) здiйснює iншi функцiї вiдповiдно допокладених на нього завдань.
5. Держатом України має право:
залучати спецiалiстiв центральних iмiсцевих органiв виконавчої влади, пiдприємств, установ та органiзацiй (запогодженням з їх керiвниками) для розгляду питань, що належать до його компетенцiї;
представляти Кабiнет Мiнiстрiв України зайого дорученням у мiжнародних органiзацiях та пiд час укладення мiжнароднихдоговорiв України;
одержувати в установленому законодавствомпорядку вiд центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади, Ради мiнiстрiвАвтономної Республiки Крим, органiв мiсцевого самоврядування iнформацiю,документи i матерiали, необхiднi для виконання його завдань i функцiй;
скликати в установленому порядку наради зпитань, що належать до його компетенцiї.
6. Держатом України у процесi виконанняпокладених на нього завдань взаємодiє з iншими центральними i мiсцевимиорганами виконавчої влади, Радою мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, органамимiсцевого самоврядування, а також з вiдповiдними органами iнших держав.
7. Держатом України у межах своїхповноважень видає на основi i на виконання актiв законодавства накази,органiзовує та контролює їх виконання.
Держатом України у разi потреби видає разомз iншими центральними та мiсцевими органами виконавчої влади, органами мiсцевогосамоврядування спiльнi акти.
Нормативно-правовi акти Держатому Українипiдлягають державнiй реєстрацiї в установленому законодавством порядку.
У випадках, передбачених законодавством,рiшення Держатому України є обов’язковими для виконання центральними iмiсцевими органами виконавчої влади, органами мiсцевого самоврядування,пiдприємствами, установами та органiзацiями всiх форм власностi, громадянами.
8. Держатом України очолює ГоловаДержавного департаменту з питань ядерної енергетики України, який призначаєтьсяна посаду та звiльняється з посади Президентом України в установленомузаконодавством порядку.
Голова Держатому України має заступникiв,якi призначаються на посаду та звiльняються з посади вiдповiдно дозаконодавства. Розподiл обов’язкiв мiж заступниками провадить Голова ДержатомуУкраїни.
Голова здiйснює керiвництво Департаментом,несе персональну вiдповiдальнiсть перед Президентом України, КабiнетомМiнiстрiв України, Мiнiстерством енергетики України за виконання покладених наДержатом України завдань, визначає ступiнь вiдповiдальностi заступникiв Голови,керiвникiв структурних пiдроздiлiв Держатому України.
9. Для погодженого вирiшення питань, щоналежать до компетенцiї Держатому України, обговорення найважливiших напрямiвдiяльностi i розвитку галузi в Держатомi України утворюється колегiя у складiГолови Держатому України (голова колегiї), заступникiв Голови за посадою, атакож iнших керiвних працiвникiв Держатому України.
До складу колегiї можуть входити керiвникиiнших центральних органiв виконавчої влади, а також пiдприємств, установ таорганiзацiй, що належать до сфери управлiння Держатому України.
Членiв колегiї затверджує та увiльняє вiдвиконання обов’язкiв Кабiнет Мiнiстрiв України.
Рiшення колегiї проводяться в життя наказамиДержатому України.
10. Для розроблення наукових рекомендацiйта iнших пропозицiй щодо програм розвитку науково-технiчного прогресу iвпровадження нових технологiй у Держатомi України може утворюватисянауково-технiчна рада. Склад науково-технiчної ради i положення про неїзатверджує Голова Держатому України.
У Держатомi України можуть утворюватися йiншi дорадчi та консультативнi органи. Склад цих органiв i положення про нихзатверджує Голова Держатому України.
11. Граничну чисельнiсть працiвникiв центральногоапарату Держатому України затверджує Кабiнет Мiнiстрiв України за поданнямМiнiстерства енергетики України.
Структуру, штатний розпис та кошторисдоходiв i видаткiв центрального апарату Держатому України затверджує Мiнiстренергетики України.
Положення про структурнi пiдроздiлицентрального апарату Держатому України затверджує його Голова.
12. Держатом України є юридичною особою,має самостiйний баланс, рахунки в установах банкiв, печатку iз зображеннямДержавного Герба України та своїм найменуванням.
Глава Адмiнiстрацiї
Президента України                                                 В.ЛИТВИН
 
Особливостi приватизацiї в енергетичнiйгалузi
  Галузева програмаринкових перетворень в електроенергетичному комплексi була остаточно сформованапiсля пiдписання Указу Президента України вiд 04.04.95 №282/95 «Проструктурну перебудову в електроенергетичному комплексi України».
  Для переходу до ринковихвiдносин в електроенергетичному комплексi необхiдно було здiйснитикорпоратизацiю (роздержавлення) енергопiдприємств та внесення змiн у їхструктуру та форму управлiння.
  З цiєю метою булилiквiдованi виробничi енергетичнi об`єднання, якi займалися виробництвомелектроенергiї, її передачею та розподiлом, електрозбутовою дiяльнiстю iявлялися державними (природними) монопольними монстрами.
  В результатiреструктуризацiї галузi замiсть 8 виробничих об`єднань було створено: 4енергогенеруючих акцiонерних компанiї, де державний пакет акцiй повиненскладати 50%+1 акцiя; 27 енергопостачальних акцiонерних компанiй, у яких державнийпакет акцiй повинен складати 25%+1 акцiя; державне пiдприємство«Нацiональна енергетична компанiя „Укренерго“, яке має в своємускладi магiстральнi електромережi та здiйснює централiзоване диспетчерськеуправлiння єдиною енергетичною системою України; 2 гiдрогенеруючих компанiї танацiональна атомна енергетична компанiя, якi не пiдлягають приватизацiї.
  Пiсля проведенняреструктуризацiї електроенергетичної галузi на протязi 1996-1997 рокiв бувпроведений пiльговий продаж акцiй енергетичних компанiй трудовим колективамгалузi. В результатi цього працiвники галузi отримали у власнiсть в середньомублизько 17% акцiй енергетичних компанiй.
  В 1998 роцi розпочавсяперший етап грошової приватизацiї, метою якого було поповнення державногобюджету та залучення iнвестицiй для реконструкцiї та модернiзацiї обладнанняприватизованих енергокомпанiй. За цей час контрольнi пакети акцiй (не менше50%) семи енергопостачальних компанiй (»Прикарпаттяобленерго”,«Луганськобленерго», «Львiвобленерго»,«Одесаобленерго», «Полтаваобленерго»,«Сумиобленерго», «Чернiгiвобленерго») були викупленiприватними структурами.
  На жаль, запланованiрезультати вiд першого етапу грошової приватизацiї не були досягнутi. Причиноюцього було те, що приватизацiя енергокомпанiй здiйснювалася за загальнимисхемами приватизацiї, якi не враховували особливостi електроенергетичноїгалузi. Енергетичне виробництво носить безперервний характер, виробленаелектроенергiя не може накопичуватися на складах. Всi енергетичнi об`єктипоєднанi в єдину енергетичну систему, де вiдмова одного з об`єктiв можепризвести до руйнування всiєї системи. Тому при приватизацiї майбутнiй власникповинен мати вiдповiдний досвiд роботи в енергетичному комплексi, а сам процесприватизацiї та реструктуризацiї не повинен порушувати цiлiснiстьелектроенергетичного комплексу.
  В Указi ПрезидентаУкраїни №944 вiд 02.08.99 «Про деякi питання приватизацiї об`єктiвелектроенергетичного комплексу» цi недолiки були врахованi.
  В цьому Указi, виходячи зпозитивного досвiду вже проведеної приватизацiї енергетики в рядi країн,зроблено наголос на залучення стратегiчних iнвесторiв. Змiненi пiдходи допродажу пакетiв акцiй енергокомпанiй — акцiї енергокомпанiй необхiдно продаватистратегiчним iнвесторам, якi мають досвiд роботи з об`єктами енергетики, нанекомерцiйних конкурсах пiд iнвестицiйнi зобов’язання, оскiльки галузь єстратегiчно важливою для держави та високо технологiчною i стратегiя iнвестораповинна спiвпадати з iнтересами держави.
  На пiдставi протокольногорiшення Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.08.99 № 30 та з метою збереженнякерованостi об’єднаною енергетичною системою України Нацiональному агентству поуправлiнню державними корпоративними правами доручено до 15.08.99 завершитидокументальну передачу в безпосереднє управлiння Мiнiстерства енергетикиУкраїни державного пакету акцiй енергетичних компанiй з внесенням змiн дореєстрiв акцiонерiв.
  На узгодженi в КабiнетiМiнiстрiв знаходиться проект Указу Президента України «Про управлiнняелектроенергетичним комплексом», який передбачає створити Нацiональнуакцiонерну компанiю «Енергосистема України» на базi закрiплених удержавнiй власностi пакетiв акцiй пiдприємств електроенергетичного комплексуУкраїни.
  Другий етап грошовоїприватизацiї енергопостачальних та енергогенеруючих компанiй повиненреалiзуватися на протязi 2000-2001 рокiв. Очiкується, що даний етапприватизацiї дозволить поповнити державний бюджет, а також залучити в галузьiнвестицiї, якi вкрай необхiднi для модернiзацiї та реконструкцiї обладнанняенергокомпанiйАтомная энергетика Украины.
 
В состав энергетический отрасли Украинывходит 5 атомных электростанций (АЭС) установленной мощностью 12.818 млн. КВт
–     Запорожская АЭС
–     Ровенская АЭС
–     Чернобыльская АЭС
–     Хмельницкая АЭС
–     Южно-Украинская АЭС
ЗапорожскаяАЭС
Запорожская АЭС сегодня является самоймощной атомной станцией в Европе и третьей — в мире, в эксплуатации которойнаходятся 6 энергоблоков мощностью по 1 млн.кВт каждый.
Первый энергоблок Запорожской АЭС былвведен в эксплуатацию 10 декабря 1984 года. Ежегодно до 1989 года в стройвводился один энергоблок АЭС. Шестой энергоблок введен в эксплуатацию в декабре1995 года.
С начала эксплуатации Запорожская АЭСвыработала 370,8 млрд.кВтч электроэнергии, что равно энергопотреблению всейУкраины в течение более чем двух лет.
Имея установленную мощность 6000 МВт, чтосоставляет 12,1% от суммарной установленной мощности энергетики Украины,производство электрической энергии на Запорожской АЭС в последнее времясоставляет примерно 47% от общего производства электроэнергии атомнымистанциями Украины и почти 21 % от общей выработки электроэнергии на Украине.
Коэффициент использования установленноймощности (КИУМ) имеет тенденцию к повышению. За 1998 год КИУМ составил всреднем по энергоблокам ОП ЗАЭС — 67,3%, что является самым высоким показателемсреди АЭС Украины с ВВЭР-1000 и отвечает стандартным показателям зарубежныхАЭС.
Проверка Запорожской АЭС комиссией МАГАТЭ(апрель 1999 го-да) по программе «OSART», подтвердила высокую степеньнадежности и безопасности атомной станции.
По состоянию на 13.10.99 в работе находятся5 энергоблоков. Энергоблок № 4 сегодня в плановом ремонте.
Бесперебойное снабжение народного хозяйстваэлектроэнергией обеспечивает коллектив профессионалов, понимающих, чтоэлектроэнерге-тика является стержнем экономики государства, жизнедеятельностистраны и ее энергобезопасности.
Запорожская АЭС имеет Учебно-тренировочныйцентр, базовый для всей отрасли. Построен тренажер для оперативного персонала,строится тренажер для ремонтного персонала. Идет сооружение станционноговременного хранилища для обеспечения выгрузки отработавшего ядерного топлива сэнергоблоков. Государственная приемочная комиссия подтвердила возможностьначала опытно-промышленных испытаний СХОЯТ.
На станции проводится большой комплексмероприятий по продлению ресурса оборудования, по разработке модернизированногооборудова-ния, соответствующего современным правилам.
Запорожская АЭС и горисполком г.Энергодарвышли с инициативой по продлению до 2024 года проектного срока службыЭнергодарского энергоузла (Запорожская АЭС, Запорожская ТЭС) в комплексе сКаховским водохранилищем, а также с отходящими ЛЭП и подстанциями, а вдальнейшем и до 2050 года. Технически это возможно и экономическаяцелесообразность не вызывает сомнений. Материалы находятся на рассмотрении вМинистерстве энергетики Украины.
Общий кризис неплатежей в электроэнергетикеобуславливает необходимость установления дополнительной надбавки к тарифу наотпускае-мую электроэнергию для завершения строительства ОП ЗАЭС. Указанныесредства необходимо зачислять на специальный счет и использовать исключительнона финансирование затрат строительных и подрядных организаций, осуществляющихдостройку объектов промышленного и социально-культурного назначения.
Неплатежи за отпущенную и потребленнуюэлектроэнергию приводят к вымыванию оборотных средств энергетики и к ростукредиторской за-долженности.
Атомная энергетика Украины(состояние, проблемы и перспективы развития)
Производство электроэнергии
 
На 5 атомных станциях Украины находится 17энергоблоков, в т.ч.: действующих — 14; снятых с эксплуатации (№ 1,2Чернобыльской АЭС) — 2; объект (разрушенный запроектной аварией 4 блок ЧАЭС) — 1.
Установленная мощность действующих блоков — 12 818 МВт. (26,4% общей установленной мощности электростанций Минэнерго).
Выработка элетроэнергии в первом полугодии1999г. — 35,2 млрд. кВт·ч.
(Выработка элетроэнергии за первоеполугодие 1999г. возросла на 2,5% в сравнении с анологичным периодом 1998 г.).
Количество персонала на атомных электростанциях(АЭС), всего — 48 598 чел., в т.ч. промышленно-производственного персонала(ППП) — 27 429 чел.
Атомная энергетика Украины в последние годыработала стабильно и имеет позитивную динамику (таблица 1). Задания КабинетаМинистров Украины по несению нагрузок в осенне-зимний период 1998-1999 гг.атомные электростанции (АЭС) Украины выполнили.
Таблица 1. Доля АЭС в выработке электроэнергии и коэффициентеиспользованияя установленных мощностей.
Показатели
 
Ед.
изм.
Годы
1980
1985
1990
1994
1995
1996
1997
1998
1999
Установленная мощьность:
Всего:
АЭС:
млн.
кВт
43,9
22,4
51,1
8,8
55,6
13,8
55,2
13,8
56,1
13,8
54,0
12,8
53,9
12,8
53,9
12,8
53,9
12,8
Производство электроэнергии:
Всего:
АЭС: млрд.кВтч
236,0
14,2
272,0
53,3
298,5
76,2
230,0
75,2
202,6
68,2
193,8
70,5
183,0
79,5
173,0
75,2
172,8
74,1
Доля АЭС в
вырабатываемой электроэнергии % 6,0 19,6 25,5 34,0 36,4 42,5 44,6 43,5 42,9
Коэффициент использования установленной мощности:
Всего:
ТЭС:
ГЭС:
АЭС: %
61,4
63,4
38,2
67,5
60,8
63,1
26,0
69,1
61,3
65,1
26,0
63,0
41,9
37,9
29,9
57,0
40,1
35,3
24,5
58,3
38,7
29,6
21,4
70,8
37,7
27,8
24,3
70,8
36,6
25,7
38,6
67,1
36,6
35,5
25,0
66,1
Безопасность и экология
 
По количеству аварийных останововэнергоблоков украинские АЭС находятся на уровне мировых показателей.
По международной шкале ИНЭС в 1998 г и впервом полугодии 1999 г нарушений, относящихся к категории АВАРИЯ (уровень«4-7») на украинских АЭС не было, нарушение, относящегося к категорииИНЦИДЕНТ (уровень «2») было одно на Запорожской АЭС. В 1998 гнарушений, относящихся к категории АНОМАЛИЯ (уровень «1»), было семь:
Чернобыльская АЭС — 4 нарушения;
Запорожская, Южно-Украинская и РовенскаяАЭС — по одному нарушению.
В этом же году было 65 нарушений по уровню«0», в том числе:
Запорожская АЭС — 22 нарушения;
Ровенская АЭС — 21 нарушение;
Чернобыльская АЭС — 8 нарушений;
Хмельницкая и Южно-Украинская АЭС — по 7нарушений.
В первом полугодии 1999 г было однонарушение по уровню «1» и 31 по уровню «0».
Газо-аэрозольные радиоактивные выбросы АЭСзначительно ниже нормы. Коллективные дозы облучения персонала АЭС Украинынаходятся на уровне ниже допустимых. Образование радиоактивных отходов на АЭСснижается.
Проблемы безопасности атомной энергетикиУкраины характеризуются следующими факторами: 7 блоков АЭС из 14эксплуатируются уже более 15 лет. Практически все блоки (кроме блока №6 ЗАЭС)подлежат реконструкции. Необходимо увеличивать обьем и качество техническогообслуживания, ремонтов и работ по диагностированию оборудования. Естьнеобходимость выполнения работ по модернизации существующих и созданиюдополнительных систем безопасности. Сложилась критическая ситуация назаводах-поставщиках по производству оборудования, взамен выработавшего ресурс.Его поставки затруднены, что увеличивает расходование валютных средств.Необходимо выполнить углубленную оценку безопасности для получениядолговременной лицензии на эксплуатацию.
В данное время высока степень заполненияхранилищ жидких и твердых радиоактивных отходов, отсутствуют хранилища дляотработавшего ядерного топлива (ОЯТ) реакторов ВВЭР-1000, необходим переход нановые нормы радиационной безопасности с уменьшением предельной годовой дозыперсонала с 50 мзв/год до 20 мзв/год. Экономика атомной энергетики
Реализация электроэнергии, вырабатываемойна АЭС составили: 1998 г. — 84,8 %, первое полугодие 1999 г. — 66,8%,задолженность потребителей за первое полугодие 1999 г. возросла на 1145млн.грн., и особенно она возросла в марте — на 624 млн.грн., в июне — на 634млн.грн. Сохраняется конкурентоспособность АЭС на рынке электроэнергии.Усредненный тариф электроэнергии, вырабатываемой АЭС, на 59 % ниже, чемпроизведенный на тепловых электростанциях (ТЭС) (7,45 коп./кВт·ч против 11,68коп./кВт·ч), себестоимость электроэнергии АЭС — 3,5 коп./кВт·ч в 2,9 раза нижесебестоимости на ТЭС — 10,07 коп./кВт·ч. Существенно снизился тариф наэлектроэнергию в долларовом эквиваленте в сравнении с 1998 г. ( 1,9 цента/кВт·чпротив 2,7 цента/кВт·ч). На 1 грн. закупки топлива на АЭС вырабатывается в 6,9раза больше электроэнергии, чем на ТЭС из расчета стабильных цен. Финансовыетрудности АЭС в основном связаны с неплатежами за электроэнергию. Наметиласьтенденция увеличения оплаты за электроэнергию денежными средствами: 191млн.грн. за первое полугодие 1999г. против 107 млн.грн. за 1998г. Израсходованза последние годы имевшийся на АЭС годовой запас ядерного топлива, несмотря наполучение в течение 1994-1998гг. компенсационного ядерного топлива. В этойситуации перегрузка каждого блока зависит от даты поставки из России ядерноготоплива. Так, блок № 2 ЗАЭС из-за неплатежей простаивает 50 суток, чтоэквивалентно сжиганию твердого топлива на ТЭС на сумму 119,2 млн.грн. Этосоответствует стоимости годовой загрузки ядерного топлива для блока мощностью1000 МВт. Здесь как никогда справедлива пословица «Скупой платитдважды».
Заработная плата работников АЭС в первомполугодии возросла на 22 % по сравнению с 1998г. Задолженность по зарплате запервое полугодие возросла на 10,8 млн.грн. и составляет 2,4 месяца, как и посостоянию на 01.01.99 (задолженность на том же уровне из-за повышениязарплаты).
Финансово-экономическое состояние АЭСхарактеризуется следующими основными негативными показателями:
•неплатежи (непокрытие товарной продукцииденежыми средствами). Кредиторская задолженность потребителей электроэнергии запервое полугодие 1999 года возросла на 1 145 млн.грн. и составляет по состояниюна 01.07.99 — 2 822 млн.грн., что равноценно 6 месяцам работы АЭС; •низкийпроцент оплаты денежными средствами, отсюда большая задолженность в бюджет, позаработной плате, в пенсионный фонд, предприятиям и изготовителям оборудованияи запчастей задержка в оплате за топливо. Чтобы увеличить процент оплаты за электроэнергиюденежными средствами, НАЭК «Энергоатом» несет дополнительные убытки,связанные с оплатой за передачу электроэнергии предприятиям-потребителям,обладающим ликвидной продукцией;
•избыточная численность персоналапри общей численности 48 598 чел. — промышленно-производственный персоналсоставляет 29 218 чел., или 60,1%;
 •недовыработка электроэнергии повнутренним причинам составляет 1344 млн/кВт·ч; •избыточная инфраструктура;•необходимость затрат на социально-бытовую сферу.
Сегодняшний тариф не позволяет осуществлятьдальнейшее развитие атомной энергетики.  Чернобыльская проблема
Чернобыльская проблема требует выполенияследующих задач:
•закрытия ЧАЭС-3 со снятием с эксплуатацииблоков №1, 2 и 3;
•превращения объекта «Укрытие» вэкологически безопасную систему;
•создания централизованного хранилищаотработавшего ядерного топлива;
 •создания завода по переработке и хранениюрадиоактивных отходов.
Основная задача — решение вопросовфинансирования и, в первую очередь, из бюджетных средств Украины. Это касаетсяпрежде всего:
•строительства промышленно-отопительнойкотельной, взнос Украины — 7,5 млн.дол. США;
•хранилища отработавшего топлива РБМК,взнос Украины — 11,2 млн.дол.США;
 •объекта «Укрытие» — взносУкраины 50 млн.дол.США;
 •содержания блоков № 1 и № 2(ориентировочно 30 млн. дол. США) предусмотрено в бюджете на 1999 г. — 30млн.грн (в четыре раза меньше).
Основные задачи научного обеспеченияразвития атомной энергетики
 
К сожалению, созданные отдельные фрагментынаучного обеспечения не отвечают требованиям сегодняшнего дня. Необходимосоздание отраслевой науки по проблемам прочности, диагностирования, расчетныхкодов, водной химии, технологии обращения с радиоактивными отходами,отработавшего ядерного топлива, сертификации оборудования, вывода изэксплуатации и т.д. Сегодня есть такая возможность: создание научногообеспечения атомной энергетики на базе ННЦ «ХФТИ», передав его изсистемы Миннауки в систему Минэнерго и обеспечив его финансирование.
Учитывая высокую конкурентоспособностьатомной энергетики, необходимо внимательно проанализировать тариф наэлектроэнергию для АЭС и включить в него все затраты, обеспечивающие развитиеатомной энергетики в соответствии с Законом об атомной энергетике.
 Стратегические задачи и перспективы развития
Стратегические задачи ядерной энергетикиУкраины следующие:
•продление срока службы энергоблоков;
•достройка блоков высокой и средней степениготовности;
•закрытие Чернобыльской АЭС со снятиемблоков №1, 2 и 3 ЧАЭС с эксплуатации;
 •превращение объекта «Укрытие» вэкологически безопасную систему;
 •создание АЭС на базе реакторов новогопоколения;
 •научное обеспечение; •решение финансовыхпроблем.
Программа развития атомной энергетики до2010 г. определена в Национальной энергетической программе Украины,утвержденной Верховной Радой Украины в мае 1996 г. По постановлению ВерховнойРады Украины в эту программу вносятся изменения и дополнения на основесложившейся на сегодня финансово-экономической ситуации в стране.«Концепция развития атомной энергетики Украины до 2030 года» внастоящее время разрабатывается Минэнерго Украины. Концепция предполагаетдостижение уровня выработки электроэнергии до 100 млрд/кВт·ч и поддержание егопосле 2010 г., что должно быть достигнуто за счет:
•ввода двух блоков высокой степениготовности ХАЭС-2 и РАЭС-4;
 •ввода двух блоков средней степениготовности ХАЭС-3 и ХАЭС-4;
 •продления срока службы действующихэнергоблоков;
 •проектирования новых АЭС на основереакторов нового поколения. Атомная промышленность Украины
(состояние, проблемы и перспективыразвития)
Атомная промышленность Украины производит:уран, цирконий и гафний, ионообменные смолы, платину, золото, минеральныеудобрения, машиностроительную продукцию.
Атомная промышленность Украины включает следующиепредприятия:
•Восточный горно-обогатительный комбинат,включающий предприятия Днепропетровской, Кировоградской и Николаевскойобластей. Главный офис в г.Желтые Воды Днепропетровской области;
 •Государственное научно-производственноепредприятие «Цирконий», г.Днепродзержинск;
 •Государственное предприятие«Смолы», г. Днепродзержинск;
 •Государственное предприятие«Приднепровский завод цветных металлов», г.Днепродзержинск;
 •Государственное предприятие«Приднепровский гидро-металлургический завод», г. Днепродзержинск;
 •Государственное предприятие«Приднепровский химический завод», г.Днепродзержинск;
 •Украинский научно-исследовательскийпроектно-изыскательский институт промышленной технологии, г.Желтые Воды. Восточный ГОК
ВостГОК практически сохранил объемыпроизводства на уровне 1990 г. и выпускает закиси-окиси урана 30-35 % от общейпотребности АЭС Украины.
На 01.07.99 г. задолженность НАЭК«Энергоатом» ВостГОКу составила 30,2 млн. грн., а Минэнерго — 26,0млн. грн.
Национальная атомная энергогенерирующаякомпания «Энергоатом» не выполнила своих обязательств ни по оплатеденежными средствами, ни по поставкам продукции. Минэнерго свои обязательстваперед ВостГОКом также не выполнило из-за сложностей финансирования.
Основными заданиями ВостГОКа на 1999 г.являются:
•выпуск закиси-окиси урана и сернойкислоты;
 •выпуск машиностроительной продукции;
 •проведение геолого-разведочных работ поприросту запасов урана на Ватутинском и Мичуринском месторождениях;
 •проведение горно-капитальных работ поИнгульской и Смольской шахтам;
 •наращивание объемов хвостохранилища;
 •завершение строительства газопровода допгт. Смольское;
 •погашение задолженности по заработнойплате, по платежам в бюджет, пенсионный фонд;
 •уменьшение кредиторской и дебиторской задолженностей.ГНПП «Цирконий»
 
ГНПП «Цирконий» — циркониеваябаза для создания ядерно-топливного цикла в Украине.
1998 г. был для предприятия чрезвычайнотяжелым. Практически предприятие стояло. Пусковые операции на производстве былиначаты в ноябре 1998 г.
Основными заданиями на 1999 г. перед ГНПП«Цирконий» являются:
•поставка в Российскую Федерациютетрафторида циркония;
 •закладка в отраслевой резервядерно-чистого циркония и гафния;
 •проведение реконструкции и техническогоперевооружения;
 •уменьшение дебиторской задолженности;•уменьшение задолженности по заработной плате, по платежам в бюджет, впенсионный фонд. ГП «Смолы»
 
ГП «Смолы» осуществляет выпускширокой номенклатуры ионообменных смол, в первую очередь для извлечения урана,золота, редкоземельных элементов, водоподготовки на атомных и тепловыхстанциях. Потребители продукции: ВостГОК, Навоинский ГМК (Узбекистан),Забайкальский ГХК (Минатом России), предприятие «Росзолото». Анализработы предприятия рассмотрен на балансовой комиссии Минэнерго 17 февраля 1999г. Существует значительная кредиторская задолженность банкам.
Основные задания на 1999 г.:
•выполнение плана по выпуску смол дляизвлечения урана и золота;
•уменьшение кредиторской задолженности;
•изготовление опытно-промышленной партиисмол для водоподготовки АЭС и ТЭС. ГП «Приднепровский завод цветных металлов»
 
Приднепровским заводом цветных металловизготовлено и поставлено платины в слитках на сумму 4,5 млн. грн. Отсутствиеоборотных средств вынуждает работать по давальческой схеме.
Основные задачи:
•увеличение объема выпуска продукцииплатиновой группы;
•изыскание новых источников сырья;
•расширение номенклатуры продукции наоснове платины. ДП «Приднепровский гидро-металлургический завод» 
Основное направление деятельностиПриднепровского гидрометаллургического завода — освоение технологии переработкизолотосодержащих руд в опытно-промышленном масштабе. Предприятие получило внаследство кредиторскую задолженность в объеме 8,8 млн. грн., задолженность позаработной плате — 10 месяцев.
Основными задачами на 1999 г. являются:
•завершение опытно-промышленных работ попереработке золотосодержащих руд Саулянского месторождения;
•решение вопросов освоения Бобриковскогоместорождения золота и поставки золотосодержащей руды при геологоразведочныхработах;
•освоение новых видов продукции;
•уменьшение задолженности по заработнойплате, в пенсионный фонд, платежам в бюджет;
•уменьшение кредиторской задолженности.
Украинский научно-исследовательский ипроектно-изыскательский институт промышленной технологии
 
УкрНИПИ промышленной технологии выполняетфункции генерального проектировщика объектов ядерно-топливного цикла и головнойорганизации по проблеме обращения с РАО.
Приоритетными направлениями деятельностиинститута в 1999 г. являются:
•завершение работ по проведениюгосэкспертизы и утверждению «Проекта строительства рудника на базеНово-Константиновского месторождения», а также разработка рабочегопроекта;
•разработка проектно-расчетной документациитехнического перевооружения ГНПП «Цирконий»;
•разработка проектов организациипромышленного производства труб и прутков из циркониевого сплава, а такжеорганизация производства комплектующих тепловыделяющих сборок для реакторовВВЭР-1000;
•научно-исследовательские и опытно-конструкторскиеработы по созданию эффективных экологически безопасных технологий иоборудования для добычи и переработки урановых руд, решению экологическихпроблем по мониторингу окружающей среды на объектах атомной промышленности.
Развитие атомной промышленностиосуществляется по следующим программам:
 
•Комплексная программа созданияядерно-топливного цикла;
•Программа интеграции циркония украинскогопроизводства в ядерное топливо для реакторов ВВЭР-1000;
•Программа обращения с отработавшим ядернымтопливом;
•Программа освоения технологии ипроизводства оборудования для АЭС Украины.
Комплексная программа созданияядерно-топливного цикла в Украине разработана, рассмотрена на коллегииминистерства, согласована со всеми заинтересованными министерствами и ведомствамии представлена на утверждение (редакция 99).
Финансирование комплексной программысоздания ядерно-топливного цикла заключается в погашении задолженности заиспользование ядерного топлива, помесячном отчислении за использованиеусовершенствованного ядерного топлива производства украинских ТВС.
Программа интеграции циркония украинскогопроизводства в ядерное топливо для реакторов ВВЭР-1000 утверждена в мае 1999г.министром энергетики Украины Плачковым И.В. и министром Российской Федерации поатомной энергии Адамовым Е.О. Схема интеграции включает в себя:
•производство тетрафторида, урана;
•производство кальцийтермического цирконияи изделий на его основе ;
•производство проката;
•организацию производства комплектующих ТВСВВЭР-1000;
•лицензирование ядерного топлива скомплектующими украинского производства;
•разработку концептуальных подходов посистеме обеспечения качества.
Программа обращения с отработавшим ядернымтопливом до 2010 года разработана, согласована с заинтересованнымиминистерствами и ведомствами, представлена на утверждение в Кабинет МинистровУкраины.
Схема обращения с ОЯТ предусматриваетпостепенное уменьшение объемов вывоза ОЯТ и полный отказ от услуг предприятийМинатома России до 2004г.
Программа освоения технологии и производстваоборудования для АЭС Украины разработана как раздел 4 «Разработка ипроизводство машин и оборудования для атомной энергетики Украины”Государственной программы Решением Кабинета Министров Украины от 31.05.98Программа определена межотраслевой, но, учитывая сложное финансовое положение,ее реализация практически не осуществляется из-за отсутствия финансирования.
При разработке тарифа на электроэнергию,вырабатываемую на АЭС, на 2000 г. необходимо предусмотреть средства нафинансирование Программы, что позволит сократить валютную составляющую позакупке оборудования с 85% до 15% и обеспечить создание дополнительных рабочихмест (~ 5000 чел.) на предприятиях промышленности Украины.
По алгоритму энергорынка необходимопередать фонду ЯТЦ задолженность:
1) НАЭК „Энергоатом“ поутвержденному графику реструктуризации за ядерное топливо 1994-1997 гг. вобъеме 240 млн. грн., начиная с июля 1999 г.;
2) НАЭК „Энергоатом“ запоставленное компенсационное ядерное топливо в сентябре-декабре 1998 г. вобъеме 237 млн. грн.;
3) НЭК „Укрэнерго“ в объеме ~ 60млн. грн.
Физическая защита и медико-санитарноеобеспечение предприятий атомной энергетики и промышленности
В системе Министерства действует схемаобеспечения физической защиты объектов атомной энергетики и промышленности(ядерные установки, ядерные материалы, радиоактивные отходы, другие источникиионизирующего излучения).
Система медико-санитарного обеспеченияпредприятий атомной энергетики и промышленности в составе девятиспециализированных медико-санитарных частей (СМЧ) и восьмисанитарно-эпидемиологических станций (СЭС) в городах-спутниках АЭС и объектахатомной промышленности обслуживает, кроме производственного персонала,население в городах-спутниках общей численностью свыше 350 тыс. чел.
Основная проблема медико-санитарногообеспечения — финансирование. Из госбюджета выделяются средства только натекущую заработную плату.
Требуется специальное рассмотрение вопросана коллегии Министерства по решению проблем медико-санитарного обеспечения вотрасли.
Капитальное строительство объектов атомнойэнергетики и промышленности
 
В настоящее время ведутся работы подостройке блока 2 на ХАЭС и блока 4 на РАЭС. В апреле 1999 г. введен впромышленную эксплуатацию пусковой комплекс Александровской ГЭС Южно-УкраинскойАЭС. Завершено строительство первой очереди хранилища отработанного ядерноготоплива на Запорожской АЭС. Выполнены горно-капитальные работы по освоениюновых горизонтов Ватутинского и Мичуринского месторождений, работы порасширению объема хвостохранилища на Желтоводской площадке.
Краткие выводы.
 
Электроэнергетика Украины — мощный, сложныйи разветвленный технологический комплекс, являющийся основой функционированиявсего общественного производства, обеспечения условий цивилизованной жизнинаселения страны.
Сохранить этот комплекс и создать условиядля его успешной работы в настоящем и в будущем — главная задача всех органовгосударственного управления. К сожалению, с начала девяностых годов сложнейшийэлектроэнергетический комплекс страны постепенно теряет свой потенциал, длявосстановления которого потребуются десятилетия и колоссальные финансовыересурсы.
Работе электроэнергетической отрасли вусловиях общего экономического кризиса присущи те же характерные черты, что иработе других базовых отраслей промышленности. Это спад производства, вымываниеоборотных средств, катастрофически низкий уровень платежей за потребленнуюэнергию, отсутствие средств на модернизацию и реконструкцию оборудования ивыплату заработной платы.
На сегодняшний день мы, к сожалению, должныконстатировать тот факт, что развитая на высочайшем уровне отрасль, имеющаяоборудование мирового уровня, огромные возможности по экспорту электроэнергии,переживает один из самых тежелых периодов своего развития.
Проблемы, копившиеся годами, сегоднясконцентрировались и предстали во всем своем объеме и решать их необходимоочень быстро и эффективно.
В связи с усложнением режима работыоборудования, что проявилось в снижении нагрузок и увеличении количестваостановов и пусков энергоблоков, связанных с ухудшением качества топлива,старением оборудования при дефиците средств для его реабилитации, продолжаютухудшаться технико-экономические показатели.
В Украине действуют 5 АЭС, которые несутглавную базовую нагрузку в энергосистеме. На этих атомных электростанциях в1998 г. работало 14 энергоблоков с общей установленной мощностью 12,818тыс.МВт. Срок эксплуатации большинства блоков с реакторами ВВЭР-1000 на сегоднясоставляет 15 лет (проектный срок — 30 лет), однако значительная частьтепломеханического и электротехнического оборудования АЭС нуждается в замене,необходимо проведение комплекса работ по повышению надежности и безопасностиАЭС. Работа АЭС полностью зависит от поставок тепловыделяющих сборок из России,а в связи с окончанием срока их поставок на компенсационной основе вопрос онадежности топливообеспечения АЭС значительно обостряется.
Необходимо в кратчайшие сроки внестиизменения в тактику и механизм проведения приватизации объектовэлектроэнергетического комплекса с учетом негативного опыта. Приватизациюобъектов электроэнергетического комплекса следует проводить только послеусиления регулирующих и контролирующих функций государства, учитывающихособенности работы с объектами, которые имеют разные формы собственности, спозиций сохранения целостности единой энергетической системы страны.
В настоящее время разработана новаяредакция программы приватизации энергетики, которая была согласована КабинетомМинистров Украины вместе с мероприятиями по ее реализации. В соответствии сутвержденной программой разработан Закон Украины и Указ Президента „Обособенностях приватизации в топливно-энергетическом комплексе“, которыйготовится Кабинетом Министров Украины для представления Президенту Украины наутверждение.
Литература.
 
1.   Итоги работы энергетической отрасли за1998 год и первое полугодие 1999 года, перспективные направления развитияэнергетики  И.В.Плачков, министр энергетики Украины.
2.   Состояние и перспектива ядернойэнергетики и промышленности А.П.Чернов, к.т.н, зам. министра энергетики Украины.
3.   15 лет Запорожской АЭС. (Из выступленияГенерального директора Запорожской АЭС Д.В.Билея по случаю 15-летия пускапервого энергоблока станции (13.10.99).
4.   Положение о министерствеэнергетики Украины.Утверждено Указом Президента України от 25ноября 1999 року N 1497/99.
5.   Положение о Государственномдепартаменте ядерной энергетики Украины. Утверждено Указом Президента України от 25 ноября 1999року N 1500/99.
6.   Бюллетень министерсва энергетикиУкраины.